Ondernemen met PASSIE in en om Amersfoort

Blogs Eten & Drinken | Reacties uitgeschakeld voor Ondernemen met PASSIE in en om Amersfoort | 19 maart 2018

Door lokaal mensen die ondernemen te steunen en bewust en gericht te shoppen weet je wat je koopt en creëer je variatie in het straatbeeld. Het is heel makkelijk om van alles online aan te schaffen, maar hoe leuk en belangrijk is het om het verhaal achter een bedrijf of product te leren kennen? Daarom wil Maren jullie deze maand aan twee verschillende lokale bedrijven voorstellen die vol met passie, inspiratie en goede vibes ondernemen. Allereerst…

Rood & Bloem Utrecht

Rood&Bloem is een stadstuinwinkel in het centrum van Utrecht (Springweg 14). Het is een groene oase van planten, keramiek, woonaccessoires, handgemaakte producten en mooie kaarten. Naast haar winkel vol inspiratie en verhalen, geeft Carolien Rutgers ook workshops en interieur en styling advies op aanvraag. Genoeg reden om haar een paar vragen te stellen!

Hoe ben je begonnen met je bedrijf en wat is jouw visie op ondernemen?

Ik ben begonnen met mijn bedrijf om mijn passie meer ruimte te geven. Meer bezig te zijn met mijn eigen talenten, en vooral gaan doen wat ik ‘echt’ leuk vind. Mensen gelukkig maken!

Waar is jouw passie begonnen en wat dreef jou om je droom waar te maken in het bedrijf dat het nu is.

Begonnen als klein meisje, toen ik altijd al droomde van een eigen winkel. Altijd met mijn oma en moeder naar de planten en bloemenwinkels, daar begon het altijd al te kriebelen.

Wat inspireert jou?

De natuur, de wereld om me heen, eigenlijk heel veel. Als je dit vak goed wilt uitvoeren ben je er altijd mee bezig. Heerlijk! En vooral een wandeling in de natuur geeft me nieuwe energie en ideeën.

Heb je een (groene) styling tip?

Maak een kamer af met een mooie groene plant, een XL plant midden in de kamer en presteer een tafel of hoekje met meerdere kleine stekjes en kamerplanten bij elkaar, dat maakt een ruimte warm en gezellig.


Ondernemen in Amersfoort..

Amersfoort heeft heel veel hotspots en locale ondernemers met een goed verhaal. Hieronder lees je het verhaal van Raymond, de eigenaar van Livingstone Coffee  (Groenmarkt 11). Hoe zijn bedrijf tot stand is gekomen en welke doelen hij nog zou willen behalen mbt ondernemen en om zichzelf steeds verder te ontwikkelen.

Je zou kunnen zeggen dat mijn koffiebar als noodzaak begonnen is. Tussen mijn studies door en na de laatste heb ik zoveel mogelijk gereisd. Eenmaal uitgereisd was de economische crisis toegeslagen in Nederland, wat ervoor zorgde dat het vrijwel onmogelijk was om een functie in het verlengde van mijn studie te vinden. Ik ben toen werk gaan doen wat mij ontzettend leuk leek om te doen: werken in een koffiebar.

Daarnaast bleef ik ook solliciteren op parttime functies, maar zelfs voor de meest saaie parttime functies waren toen 100.000 gegadigden. Mijn baas vroeg mij fulltime te komen werken want 1; ik vond het werk toch leuk 2; ik werd gefrustreerd door het solliciteren zonder resultaat 3; hij kon mij wel gebruiken. Ik heb daar een paar jaar als bedrijfsleider gewerkt en vond het heel jammer toen onze baas ermee stopte. Dit zorgde ervoor dat onze vestiging verkocht kon worden aan een wereldwijd opererende koffiebar. Mijn collega’s en ik waren toen plotsklaps werkloos, op dat moment heb ik besloten om voor mijzelf te beginnen.

Dit moest de beste koffiebar worden van de stad ondergedompeld in een relaxt reissfeertje! Ik koop alleen hoge kwaliteit koffie in (specialty coffee) en we houden de hele dag door de afstelling van de machine en koffiemalers in de gaten en passen dit aan zodat de afstelling perfect blijft. Zo zorgen wij ervoor dat elke koffie perfect is en dat onze gasten hiervan genieten in een bar waar ze zich hopelijk helemaal thuis voelen. Ik heb geluk gehad met mijn toenmalige collega’s, dit waren (en zijn nog steeds) de beste barista’s die ik ken! Zij hebben mij de kennis en passie over koffie meegegeven. Daarnaast heb ik als bedrijfsleider meegekregen hoe tof het is om zelf de koers van je bedrijf te bepalen. Afgelopen januari heb ik bijvoorbeeld een koffiebrander gekocht, een dergelijke beslissing komt niet zomaar uit de lucht vallen. Je hebt de zorg over de dagelijkse gang van zaken maar je moet ook een lange termijn visie hebben.

Voordat ik begon heb ik een ondernemingsplan geschreven met daarin opgenomen een aantal doelstellingen voor de komende jaren. Één daarvan was: ‘binnen vijf jaar zelf koffie branden’. We zijn nu drie jaar bezig en hebben hem al gekocht! Zodoende specialiseren wij ons nog meer op koffie en kunnen wij binnenkort zelfs andere horecazaken aanleveren met onze koffie! Supertof! Doelstelling voor een volgend plan zou kunnen zijn: ‘reizen naar een koffieproducerend land en rechtstreeks groene koffie inkopen’. Op dat moment komen mijn twee grote passies echt samen: reizen & koffie.

Zo zie je maar dat je je dromen waar kan maken als je ergens helemaal voor gaat. Dit zijn twee verschillende ondernemers die zich proberen te onderscheiden van de standaard en die een goed verhaal te vertellen hebben rond of over de producten die ze leveren. Wel hebben ze in elk geval een ding gemeen; passie voor het vak.

Ik hoop jullie hiermee geinspireerd te hebben om eens bewust te kijken naar wat de stad te bieden heeft en wat voor verhaal er achter zit. ENJOY IT!

See you next time! Maren

Reacties

Je kunt geen reacties plaatsen.